Prijava
Vedno sveže zmlete 100% moke iz žit z domačih polj kmetije Klepec  

Kaljenje ajde

Objavljeno Februar 02, 2016 | 0 komentar

Kaljena ajdova semena

Čeprav je ajdovo seme škrobnato, ne sodi med žita, ampak med dresnovke, kjer se med bližnjim sorodstvom šopirijo kislice in dresni. Ajda je sicer v pridelavi šele kakšno tisočletje.

Neoluščena ajdova semena sicer odlično kalijo. Je pa med oluščenimi zrni glede načina luščenja bistvena razlika, ki je pomembna tudi za kaljenje. Toplo luščena ajda je delno kuhana, zato zrna ne kalijo. Takšna ajda prevladuje v prodaji. Hladno luščena ajda (takšna, kot jo dobiš na kmetiji Klepec) je kaljiva, med zrni pa je lahko več zdrobljenih in poškodovanih. V nasprotju s toplo luščenimi zrni, ki so rjava, je hladno luščena ajda zelenkaste barve.

priporočeni način kaljenja ajde: v kozarcu - od 6 do 8 žlic semen za 720-mililitrski kozarec
čas namakanja: 15 minut
spiranje: vsako uro 4 do 5 ur po namakanju, zatem dvakrat do trikrat dnevno
čas kaljenja: 2 do 3 dni

Za kaljenje v pravem pomenu besede si priskrbimo hladno luščeno ajdo. Ker so zrna krhka, se med luščenjem rada poškodujejo, zato jih pozorno preberemo ter odstranimo zlomljena in poškodovana semena. Pozorni smo na kratek čas namakanja in redno spiranje prvih nekaj ur. Nato raje spiramo trikrat kot dvakrat dnevno.

Zakaj sploh kaliti ajdova semena

Posebno od jeseni do konca zima, ko je sveže zelenjave najmanj, je idealno, če naokoli po stanovanju od kuhinjskega pulta do okenskih polic ležijo kozarci z nakaljenimi semeni. Nakaljena semena so namreč ena izmed najživahnejših sestavin prehrane. Z zelo malo dela sodelujemo pri osupljivi biokemični preobrazbi semen v mlade rastlinice. 

Ko semena vsrkajo vodo in imajo zatem na voljo še dovolj zraka in primerno toploto, se v njih začne biokemična preobrazba in čudež novega življenja. Proces traja komaj nekaj dni, da iz spečih semen zraste gora rastlinic, ki pokajo od zdravja. Vsebnost vode se poveča z okoli deset na okoli 70 odstotkov. Tvori se vrsta encimov, ki sodelujejo pri mobilizaciji zalog hranil in ustvarjanju novih snovi.

Ta živahen rastlinski drobiž nas hrani in ščiti, sploh pa poživlja. Izravnava primankljaj rudnin, ki je dandanes zaradi enolične in z rudninami revne hrane splošno razširjen. Krepi imunski sistem in ščiti pred civilizacijskimi boleznimi, predvsem pa v vsakodnevno prehrano vnaša pestrost in živahnost, nove okuse in arome ter olajša prebavo.

Prehranske lastnosti kaljene ajde

Po zaslugi beljakovin, razgrajenih na enostavnejše sestavine, in škroba je to krepka hrana, ki jo v moči še podpirajo običajna povečana vsebnost vitaminov in aktiviranih rudnin. Prijetna novica je še, da ajda vsebuje flavonoide, ki v telesu sodelujejo pri izgradnji antioksidantne obrambe. 

Priprava kaljene ajde

Nakaljena ajdova zrna pripravljamo kot sicer ajdovo kašo, le da jih ne kuhamo, saj jih kaljenje dovolj zmehča in poživahni. Dodatke, ki jih sicer skuhamo skupaj s kašo, na primer suhe jurčke, pripravimo posebej in zatem zmešamo z nakaljeno ajdo. Nakaljena ajda je odlična tudi kot dodatek solatam ali kot priloga - za prilogo jo le zabelimo in začinimo po okusu.

Opis kaljenja ajde je povzet po knjigi Kalčki živahna semena, avtorja Dario Cortese.

Prejšnja stran Naslednja stran

Komentarji

 

Odgovori

Pojdi na vrh